BİRKAÇ BİN PUANIN ÖNEMİ

25 Aralık Pazar

Son günlerin popüler konusu. Ara trendin bitiş notası ne? Şöyle ki, ara trendin birkaç ay içerisinde biteceği konusunda hemen herkes hem fikir. Bazılarımız 40.xxx, bazılarımız 41.xxx li seviyelerden dönüş olacağını düşünüyoruz. Bir anket yapılsa 40xxx-42xxx aralığından dönüş bekleyenlerin oranı her halde %80 leri bulur. Benim içinde bulunduğum %10 luk grup 39xxx lerden zaten dönüşün başladığını düşünse, kalan %10 luk kesimde 43.xxx ve yukarısından döneceğimizi düşünür. Belki binde oranlarla ifade edilebilecek bir kesimde bu ara trendin sonlanmadan ana trendin bitişine kadar devam edeceğini düşünüyordur.

Bence, eğer 43.xxx ve yukarısından döneceğimizi ya da içinde bulunduğumuz ara trendin bitişinin aynı zamanda ana trendin bitişi olacağını düşünmüyorsanız, ya da benim ara trendlerle işim olmaz demiyorsanız aynı noktadasınız.

Yani artık pozisyonları ciddi ciddi gözden geçirmenin vakti gelmiştir. Öyle ya, 39xxx den, ya da 40.xxx den dönsek ne fark eder. Endeks %60 lara yakın yıllık bazda prim yapmışken, pek çok kağıt %100 lerden fazla kazandırmışken hala ısrarla pozisyonları korumanın anlamı ne.

Mesela benim gibi profesyonel hayatta borsayla alakasız bir işle iştigal eden, bazen sabah girdiği bir toplantıdan ancak akşam çıkabilen, ya da çıktığı bir iş gezisi nedeniyle ancak gün sonu fiyatlardan haberdar olabilen birisi hala full malda olmalı mıdır? Bir iki bin puan, yani %2-3 için bu riski almaya değer mi? İyi de benim kağıdım endeksten çok daha fazla artabilir diyebilirsiniz, bende derim ki böyle bir ihtimal varsa kağıdınızın endeksten daha az artma ihtimali, hatta düşme ihtimali de vardır.

Oldukça amiyane bir tabir olacak, biraz da kaba kaçacak belki ama, “deveyi yardan uçuran bir tutam ottur” deyimini hatırlatmak isterim. Eğer trader değilseniz, yani alım ve satıma birkaç saat içerisinde karar verip, yine dakikalar içerisinde uygulama şansınız yoksa, ve yine birkaç dakika önce aldığınız kağıdı satma disiplininiz yoksa, bir tutam ota özenip kendinizi riske atmayın derim.

Bu yazıya pek çok kişinin burun kıvıracağına eminim. Hele hele son haftalarda özellikle endeks-30 dışı kağıtlarda yazılan karlardan sonra. Bende 15 gün önce endeks kağıtlarıyla vedalaşıp bu tür kağıtlarda önemli kazançlar elde ettim. Ama bu mutlu hikaye de birkaç hafta içerinde son bulacak bence.

Zaten 10-15 yıldır borsada olup 3-4 kez bu tür büyük yükselişler yaşamasına, %100 lerden fazla getiriler elde etmesine rağmen hayatında önemli değişimler elde edemeyen hazin borsacı hikayesinin başka izahı olamaz. Yani kazanılanlar bir şekilde yine borsa da kaybedilmiştir. Borsacının bu makus talihini yenme konusunda hep beraber adımlar atalım derim. Karımızın en azından bir kısmını realize edelim,  realize ettiğimşz karın en azından bir kısmını borsa dışına çıkaralım. Ve hayatın keyfini çıkarmak için harcayalım.
Cautionary Arşivi

Yorumlar

8 Mart Çarşamba, 09:02
08.03.2006 01:07:31 -- DÜN ÇOK SERT DÜŞEN ENDEKS VARDI... STRATEJİ NE OLMALI?
................ Peki bu sabah borsamız açıldığında ne olacak? Tabi ki yine düşüşle açılacağız. Dünkü düşüşün yüzde 2.5'luk kısmını ABD faizleri ve Brezilya'daki gelişmelerle açıklayabiliriz. Fakat dün borsamız yüzde 4.5 oranında düştü. Yüzde 2.5'luk kısmı dışında kalan düşüşü de sayın Yaşar Büyükanıt hakkındaki iddianame ve 3. ağır ceza mahkemesinin de bunu işleme koyması ile açıklayabiliriz. Bu konuda ordu hükümet gerginliği olarak piyasaya yansıyan gelişmelerin kalan düşüşü açıkladığını söyleyebiliriz.

Bugünden itibaren ne tür gelişmeler görebiliriz? Yatırımcı ne yapmalı? Öncelikle şunu söyleyeyim ki; sizler bu satırları okurken bu anlattığım gelişmeleri gördükten sonra herhalde sabah seans açılır açılmaz, en önce satıp hisselerinizden kurtulmak istiyorsunuz. Böyle olunca da herkes dünkü kapanış fiyatından satmak isteyecektir. Fakat herkes aynı şeyi düşünüyorsa bu şartlarda hangi enayi gelip dünkü kapanış fiyatından alış yapmak ister ki? Eğer hiç kimse istemezse bu durumda siz de belki dünkü kapanış fiyatının bir iki kademe altına satış yazmak isteyebilirsiniz. Herkes bunu yaparsa zaten endeks en az yüzde 1-2 arasında düşüş yaparak açılacaktır. Dolayısıyla açılışta aceleyle satış yapmaya çalışmanın bu tür bir durumda çok fazla faydası yoktur.

Şu an 15 gün sonrasını düşününüz. Beynimiz doğrusal düşündüğü için dünkü sert düşüşü 15 gün sonrasına doğru uzatır ve çok daha dip seviyeler oluşacağı korkusunu oluşturur. Halbuki piyasalar eğriseldir. Genelkurmay'ın bu yargılanmaya izin vermemesi zaten olayı kapatacaktır. Hükümet bu konuda gerekli mesajı almış ve geri adım atmıştır. Genelkurmay'dan gelecek bir açıklama ile yargılamaya izin verilmeyeceğinin açıklanması ve aynı zamanda Adalet Bakanlığı'nın savcı hakkında inceleme başlatması tansiyonu bir anda düşürür ve piyasaya anormal alımları getirebilir. ABD faizleri de gerileme trendine girmişken piyasa hızla toparlayabilir. Dolayısıyla piyasa genelkurmaya kulak kesilirken bir yandan da ABD faizlerini izleyecektir. Her haber hızlı hareketler yaratabilir. Bir yatırımcı olarak eğer aşırı stresli iseniz stres altında sakın işlem yapmayınız.

Şu an arkanıza yaslanınız ve piyasa açıldıktan sonraki düşüşü izleyiniz. En az 500 puan aşağıdan açılacağımız kesin. Zaten satarsanız yaklaşık 43 bin civarından satmış olacaksınız. Ben bunları size sattırmamak için yazmıyorum. Arzu eden satsın ama verdiğimiz bütün yatırımcı psikolojisi eğitimlerinde, hep bu durumları anlatıyoruz. Makul bir sebeple değil sadece stresinizi durdurabilmek için satacaksınız. Piyasa her haberi ve gelişmeyi en kötü olasılığa göre fiyatlar. İç siyasetteki bu gelişme sonrasında doğacak en kötü olasılığı da fiyatlamıştır. Yani bir ordu-hükümet krizini fiyatlamıştır. Fakat gelişmeler ve Hükümetten gelen açıklamalar buna izin verilmeyeceğini gösteriyor. Öyleyse, aşırı fiyatlanmış haber kendini düzeltebilir. Duygularınıza göre değil, daha önce yaşanmış olan bu tür zamanlardaki hareketlerin istatistik sonuçlarına göre hareket ediniz. Bu istatistik sonuçlar da şunu gösteriyor. Eğer sert bir aşağı hareket başlamışsa, dip görüldükten sonraki 7 ile 9 gün içinde endeks düşüşün en az yüzde 70'ini geri alıyor. Yani eğer 40 bin seviyesine kadar düşüş olmuşsa, 46.500'den itibaren 6500 puan düşüş olmuş demektir. Bunun yüzde 70'i ise 4500 puan yapar. 40 bin seviyesine bunu eklerseniz 44.500 rakamına ulaşırsınız ki, bu rakam 43 bin rakamından büyüktür. Eğer dip seviye, 42 bin düzeyinde oluşursa 4500 puan düşüş olmuş olur ve bunun yüzde 70'i yaklaşık 3100 puandır. Bu rakamı 42 bin seviyesine eklerseniz 45.100 rakamına ulaşırsınız. Piyasa fırtınalı iken işlem yapılmamalı ve en az birkaç gün piyasa izlenmemelidir. Bu şartlar altında yapılacak makul ve mantıklı iş, yüksek bir düşüş sonrasında ucuzlayan fiyatlardan yeni pozisyon açmak veya pozisyondaysanız fırtınanın geçmesini beklemektir. Panik halinde yapacağınız her işlem zarar yazacaktır.

Sonuç olarak şunu söylüyorum. Teknik olarak 40 bin seviyelerini de görebiliriz. Fakat 1-2 hafta içinde bu gelişmeler unutulacaktır. Bu yüzden bugün olacak en az 500 ile 1000 puan arasındaki düşüş sırasında yavaş yavaş alıma geçilebilir.


Sağlıcakla kalınız... downrush
28 Aralık Çarşamba, 00:09
sayın tera59,

hisse bazlı başarı hikayeleri her zaman olacatır.mesela ykb alsaydınız daha fazla bile kar edebilirdiniz.başarılarınızın devamını dilerim.öte yandan bende lioyağ almıştım. iki haftada %30 dan fazla kazandım.

bu arada ben %70 lerden %60 lara indirdim pozisyonumu. yani hala önemli ölçüde malda sayılırım, %50 nin altına inmeyi düşünmüyorum. cautionary
27 Aralık Salı, 14:14
Sn. cautionary,

yazınızda belirttiğiniz ana trend ve ara trend konuları ile ilgili görüşlerinize katılıyorum. Fakat 2.000 endeks puanını hisse bazlı düşünürsek, küçümsemenize katılmıyorum. Endeks 39.000 'i görünce sizin "Ara trend bitti." dediğiniz zamanda ben mevcutlara ilaveten 30.000 lot 10,40 YTL. maliyetle ISCTR aldım ve endeks 40.000 üzerindede 11,40 TL. 'den satacağım. Ve bu durumda % 3 değil, % 10 gibi bir getiri söz konusu oluyor...Dikkatinizi özellikle bluechip olan bir hisseden getirinin elde edildiği zamana çekmek isterim. Size sırf muhalefet olsun diye de bu gerçek örneği vermiyorum. Benim asıl olarak vurgulamak istediğim konu, eğer ara trend takibide yapılacaksa, bu ara trendlerin ne zaman ve hangi seviyelerde sona erebileceğini çeşitli indikatörlere bakarak ve çok dikkatli telefuz etmek gerektiğidir.

Değerli yazınız için sizi tekrar kutlarım. TERA59
26 Aralık Pazartesi, 23:32
Sayın Cautionary, ana trend'e güven ve aratrend'i takip konusundaki önerilerinize aynen katılıyor;sayın miraa'nın düşerken kazandıran hisselerini de merak ediyorum.saygılar. yurtman42
26 Aralık Pazartesi, 09:24
Gayet mantıklı ve tutarlı ,eski yazılarınızla çelişmeyen ,gerçekçi ,aşırı ve gereksiz hırsın insanı zor durumda bırakacağını belirten ,havayı izleyip tecrübeleriyle küçük ama etkili bir fırtınanın geleceğini söyleyen bu güzel yazınız için çok teşekkürler. 1SEL
25 Aralık Pazar, 21:57
sayın şimşek,

bahis konusu olan aratrendlerdir..Yoksa anatrende olan inancım devam ediyor. Zaten 2006 sonlarına doğru 50000 lerin üzerini göreceğimizi düşünüyorum. Eğer ben anatrendle ilgilenirim, aratrendlerle işim olmaz diyorsanız sorun yok, arkanıza yaslanın, keyfinize bakın.

Aratrendlerde parametrelerde çok önemli değişiklikler olmayabilir. Olay sadece basit bir kar alma olayıdır. cautionary
25 Aralık Pazar, 20:18
Sevgili kardeşlerim; Tahmin bizim işimiz değil, bize ne 39 dan mı dönecek, 43 xxx e çıkcak? Yok yerliymiş yok yabancıymış. Çizersin 25 günlük moving average grafiğin üzerine 2-3 altında kalırsa sevgili kapanışımız 10 saniyede satar çıkarsın, ha terse getirdiler, u dönüş yaptı tekrar al be kardeşim ne kaybedeksin sen de yeterli bu uygulama disiplini kararlılık olsun benim diyen baba senin sırtını yere getiremez, gerisi boş laf, unutmayın en salak ortalama 20 veya 22 günlük basit ortalamadır.:-))) Matematik hiç yanılmaz merak etmeyin.Sevgiler/saygılar bilgis
25 Aralık Pazar, 19:13
sayın cautionary, moodys not artırımını 7 yıl sonra gerçekleştirdi, bu bir beklenti idi ve satın alınmıştı diyebilirsiniz ama not artırımı olduğu gün ben spek olsam ve mal çıkmaya niyetim olsaydı. iş c,akbank,garanti gibi zaten pıyasada fazla mal kalmamış olan bu şirketleri tavan yapar endeksde diğer şirketlerede yayılan bir yükseliş yaşatırdım, ertesi günde kapanışların 2-3 kademe üstünden açılışlarla ınsanların artık fıyatlara bakmadığı, günlük al-sat çıların para kazandığı bir ortamda borsa yükselirken elimdeki malları çıkardım.ama ne yaptılar not artırımı olduğu gün,pıyasa yukarı açıldı ama açığa mal alanların mallarını akşam tekrar aşağılardan alarak yükselişe devam ettiler. mal çıkmaları gereken bir günü trade etmek amaçlı kullandılar.ve hızlı bir yükselişe izin vermediler. ben niyetlerinin öyle 2-3000 puan yukardan malları satmak olduğunu zannetmiyorum.endeks banada çok yükselmiş olarak geliyor, bende tedirginim ama onların satacağı mal çok ve bunu satmaya başladıklarını görmeden pozısyon değiştirme yanlısı değilim.herkesin iyimser olduğu bir ortam gelmeden bu alınan mallar satılamaz.etrafımda ben henüz hiç yeni yatırımcı görmüyorum.belkide asıl hedef not artırımının devam etmesi, türkiyenin notunun yatırım yapılabilir seviyeye gelmesi ve notumuzdan dolayı türkiye borsasında yatırım yapamayan amerikada ki büyük fonlara malın devredilmesidir.yoksa bu malları 1-2 yıl daha türkiyede alacak küçük yatırımcı yok.olmıyacakda.
mantık olarak görüşlerinizin çoğuna katılıyorum ama bunların mal sattığı noktaları beklesek daha uygun olmazmı ne dersiniz.(son not artırımını bile satış yonunde kullanmadılar.) şimşek
25 Aralık Pazar, 16:56
en güzül para cepteki paradır, haklı ve makul bir yorum , her çıkışın bir inişi vardır fakat bu inişlerimiz asla 2000 deki gibi olmayacaktır yani 3 te birine gelmyecektir endeks, en fazla yüzde 25 realizasyon görür ve 40 dan 30 lara düşer, yani tekrar 40 lardan 20 ere hatta 10 lara düşme durumumuz söz konusu dahi olmaz, ama benim kağıdım endeks düşerken prim yaptığı için endeksin düşüşü benim için sabırsızlıkla beklenen bir gelişme olacaktır, çünkü son 2,5 yılda endeks 4 kattan fazla bir prim yapmış iken ( % 430) , limdeki kağıt % 50 gibi cüz i bir prim yapmıştır, beklentisi yükse bir seet olduğu için elimdedir ve açıklayacağı bedelsiz le endeks düşse bile 2 ye 3 e katlama potasiyeli mevcuttur, bene artık böyle otansiyli yüksk ve güzel hikayesi olan hisselere dönmek lazım.

endeks düşer ama hisseniz değer kaybetmeyebilir, endeksi değil hiseyi satın alınız, sağlıcakla kalınız mjraa
Yazıyla ilgili yorumunuz

Puanlama

Bu yazının puanı: 6,4 (43 kişi puan verdi)

Bu yazıya puan verebilirsiniz: