2016 4. ÇEYREK FAALİYET RAPORU
39
18. Geleceğe Yönelik Beklentiler ve Riskler
Say Reklamcılık proje bazlı bir sektörde faaliyet göstermekte olup alınan işlerin önemli bir kısmı ihaleler ile gelmektedir. Bu çerçevede yıllar arasında brüt
satışlar, satışların maliyeti, karlılık ve benzeri parametrelerde önemli değişiklikler yaşanabilmektedir. 2016 yılında Mercedes Benz - MB Black projesinde
olduğu gibi büyük bir ihalenin kaybedilmesi şirketimiz açısından hem doğrudan hem de dolaylı olarak önemli bir kayıp ve risk teşkil edebilmektedir.
Bahse konu durum sektörün yapısal sorunu olup içinden geçmekte olduğumuz dönemde sektör genelinde görülen ve risk yaratan diğer gelişmeler yeni
malzemeler kullanılmaya başlanması, anahtar teslim satınalmaların giderek daha fazla tercih edilmesi ve çokuluslu şirketlerin merkezileşen tedarik süreçlerinin
yerel piyasalara uyumluluğunu yitirmesidir. Ayrıca ülkemizde döviz kurlarında görülen oynaklık kullanılan çoğu malzemenin döviz bazlı olması nedeniyle
maliyetleri belirsizleştirmekte olup ekonomik beklentilere belirli bir olumsuzluk yansıması satış noktası bazlı siparişleri aşağıya doğru baskılamaktadır.
Sektörde bazı sözleşmelerin doğrudan kurumsal kimlik sahibi şirketler (örneğin bankacılık sektöründe) tarafından açılarak ödemesinin yapılması, bazı
sözleşmelerin ise çerçeve sözleşme niteliği taşıyıp kurumsal kimliğin sahibi şirket değil, uygulayıcısı satış noktaları, yani bayiler (örneğin otomotiv sektöründe)
tarafından sipariş verilerek ödeme yapılması birinci grup sözleşmelerde alıcı gücünden (örneğin haksız cezai şart uygulanması) ikinci grup sözleşmelerde ise
alıcı fragmentasyonundan (örneğin küçük ölçekli tahsilat zorluğu) kaynaklanan riskler de doğurabilmektedir.
Say Reklamcılık tarafından risk yönetiminde satışların döviz bazlı ya da dövize endeksli yapılması, satınalma ve satış tahsilat vadelerinin senkronizasyonu,
alt yüklenicilerden optimal düzeyde faydalanılması, farklı sektörlerden proje portfoyü oluşturulması ve rekabetin yoğun olduğu homojen hizmet – ürün
sepetleri yerine niş ürünlere odaklanılması gibi stratejiler takip edilmektedir.
Geleceğe yönelik beklentilerimiz ihracat pazarlarında ve iç piyasada sürdürülebilir bir müşteri / proje portfoyünün 2017 yılı içerisinde oturtularak yüksek
EBİTDA’lı yeni bir projeksiyon temin edilmesi ve 2016 yılında yaşanan kayıpların orta vadede kapatılmasıdır. Bu çerçevede üretim maliyetlerinin düşürülmesi
ve geri dönüşü düşük iş kollarının ve iş birimlerinin tasfiye edilerek durumuna göre dış kaynak ve aracı kullanımına dönülmesi gerekliliği öngörülmektedir.
Üretim tesislerimizin relokasyonu bu çerçevede değerlendirilen stratejik bir yönelimdir. Geleceğe yönelik beklentilerimizin kapsamında orta vadede refinansman sağlanarak borç geri ödemelerinin proje global nakit akımlarıyla senkronizasyonu temin edilecek ve işletmenin sürdürülebilirliği ilkesi uyarınca
hareket edilmiş olacaktır.