Çok basit bir örnek olması açısından [
Bakkal hesabı mode on], elektrikli araba üreticisi TESLA ABD de yeni bir fabrika kurdu. Bunun TESLA ya maliyeti 5 milyar dolar oldu. İşin uzmanı olmamakla beraber "Uçak üretecek" bir kompleksin fiyat etiketinin bundan az olmasını bekleyemeyiz.
5 milyar dolara fabrikayı kurdunuz. Nerden baksanız en az 1 milyar dolarda R&D ve prototip geliştirme için harcadınız ve 6 Milyar dolara Fabrikanız ve prototipiniz hazır. (Altay tank'ın prototip hazırlanması bile OTOKAR'a 500 milyon dolara maloldu)
Basından ögrendiklerimize göre uçak 60-70 kişilik baya ufak bir uçak olacak. Bunun en yakın muadili olarak Airbus A318'u almak istiyorum (ki bu uçak 132 kişi taşıyor). Airbus A318'in satış fiyatı 74 Milyon dolar.
http://www.airbus.com/presscentre/pr...ices-for-2014/
Bizim uçağımız bunun yarısı kadar olacağı için gene bakkal hesabı fiyatının 40-50 Milyon dolar olacağını düşünelim. (Ki burda hesaba katmamız gereken Airbus ve Boeing senede yüzlerce uçak ürettikleri için maliyetleri en optimum seviyede). Her uçaktan 10% kar etmeyi beklesek (yoğun rekabet yüzünden kar marjları daha bile düşük olabilir) 4-5 milyon uçak başına kar. Sizin başta yapmış olduğunuz yatırımı karşılamanız için 6 Milyar USD / 5 Milyon Dolar = 1200 adet uçak satmanız lazım. [
Bakkal hesabı mode off]