Genel Değerlendirme
finansal borçlarının GSYİH içindekipayı 2017 yılında azalmıştır.
Diğer taraftan, hanehalkı borcu/GSYİH oranı 2017 yıl sonu itibarıyla yüzde 18 seviyesinde olup benzer GOÜ’lerin yüzde 30 olan ortalamasının altında seyretmektedir.
Tüketici kredisi ve kredi kartı kullanımına ilişkin alınan ihtiyati önlemlerle borçluluk
göstergelerinin olumlu görünümünü koruduğu anlaşılmaktadır.
Reel sektör YP açık pozisyonunda uzun süredir gözlenen artış eğilimi 2017 yılında bir miktar yavaşlasa da son veri itibarıyla açık pozisyon tutarı 221 milyar ABD doları olarak gerçekleşmiştir (Grafik I.4).
Yüksek miktardaki YP borcu, YP gelir ve varlığı yeterli seviyede olmayan veya vade uyumsuzluğu taşıyan firmaların kur şoklarına karşı kırılganlığını artırabilmekte ve belirsizliğin arttığı dönemlerde firmaları, borcun geri ödemesindeki kur riskini azaltmak için yüksek montanlı döviz alımlarına yöneltebilmektedir. Bu nedenle YP
geliri olmayan firmaların YP borç yükünün azaltılmasına yönelik tedbirler, hem firmaların bilanço sağlamlığı hem de ülke ekonomisinin finansal istikrarı açısından önem arz etmektedir. Bu bağlamda, 32 Sayılı Karar’da yapılan değişiklik ile döviz geliri olmayan firmalara getirilen YP borç düzenlemesi, dövize endeksli kredi kullanımına son verilmesi ve TCMB nezdinde kur riskinin yönetilmesine ilişkin başlatılan Sistemik Risk Veri Takip Sistemi’ni (SRVTS) esas alan çalışmaların finansal istikrara yapısal katkısının olacağı
http://www.tcmb.gov.tr/wps/wcm/conne...ndirilmektedir.
Yer İmleri