Originally Posted by
JoNaThAn
Bu haberler çok hoşuma gitmedi. Ama bizim açımızdan olumlu yönleri de olabilir. Bekleyip görmek lazım.
Şöyle bir mesele var... O kapatılan fabrikalar, Bridgestone'un doğrudan sahibi olduğu fabrikalar. Karı tamamen kendisinin. Brisa'nın ise yarısından daha azı kendisinin. Bridgestone açısından %100'ünün kendisine ait olduğu fabrikaları kapatıp %40 civarının kendisine ait olduğu fabrikaya bütün üretimleri kaydırması ne kadar mantıklı olur, düşünmek lazım. Adamlar zaten sırf bu nedenle Avrupa'daki belli pazarları Bridgestone markasını satması için Brisa'ya vermiyordu diye biliyorum, yanlış bilmiyorsam. %100 kendisine ait olan fabrikanın ürünlerini satmak istiyor.
Fabrika kapamaların ana nedenlerini araştırmalı. Çünkü her fabrikanın kendi pazarı var. Belki de artık rekabet edemiyor ve küçülmeye gitmesi gerekiyor. Michelin, Continental güçlü markalar. Bunun yanında Güney Koreli güçlü oyuncular da var. Çinli oyuncular da mevcut.
Diğer yandan, Türkiye'deki konjonktürü iyi okumuş olabilirler. Benim gördüğüm, Türkiye devleti bundan sonraki süreçlerde dışarı daha kapalı politika izlemek istiyor. Bu politika dahilinde kendi vatandaşlarının dışarıya açılmasını da istemiyor fazla. Bununla beraber kendi vatandaşına karşı güçlü devlet, zayıf halk politikası mevcut. Bu artık uzun yıllar boyu böyle devam edecek; belki birkaç asırlık yol. Bu politikanın önemli unsurlarından biri çok güçlü dolar. Ve kalıcı olarak bu yönde ilerleyen dolar. Belli bir zaman diliminde 1 liralardan 8 liralara dayanan doların, 10 yıl sonrasında nerelere dayanacağını iyi görüyorlardır. Zannım o ki, buraya üretim kaydırma planları varsa, işin içinde bu hesap da vardır. Çünkü hiçbir Avrupa ülkesi, para birimi bugün 1'e 8-9 aralığında bir pariteye sahip ülkenin üretimiyle kolay baş edemez. Yıllar sonra bu oran 1'e 100-150 olacaksa, hiç baş edemez. Türkiye, Avrupa'nın Çin'i olarak pekala işlev görebilir. Altyapısı ve insan kaynağı da buna müsait. İşte bu tür bir hesap arka planda varsa, o zaman Bridgestone için buradaki fabrikasını güçlendirmek hiç mantıksız olmaz.
Aksaray tahminim bir 15 milyon adet üretimi daha üstlenebilir. Yani toplamda Aksaray 20 milyon civarı, İzmit 11 milyon civarı olursa, toplamda 30-35 milyon adetlik bir üretim söz konusu olabilir. Ha, zaten benim Aksaray fabrikası özelinde, Bridgestone fabrikalarını kapatsa da, kapatmasa da beklediğim üretim kapasitesi bu. Çünkü Aksaray'da yapılan yatırımın sadece 1. fazının bu olduğu, 2 ve 3'ün geleceği açıklandı. Hani bu bilgi gizli saklı, tahmini bir bilgi değil. Bu böyle. Aksaray'ın devamı gelecek. Önce bu yatırımın sindirilmesi lazım.
Muhtemelen Sabancılar Türkiye devletinin dolara karşı olan politikasını, mevcut yönetimin önümüzdeki 10-15 yıl hangi yolu izleyeceğini biliyordur. O nedenle, ellerinde net bir çalışma vardır diye tahmin ediyorum. En azından şuna da eminiz şu an için; Bridgestone buradaki fabrikasını kapamayı düşünmeyecek. Aslına bakarsanız, bu devletin izlediği yüksek kur politikasının bir artısı.
Yer İmleri