Sayfa 3570/7020 İlkİlk ... 257030703470352035603568356935703571357235803620367040704570 ... SonSon
Arama sonucu : 56156 madde; 28,553 - 28,560 arası.

Konu: Sanat Mozaik

1. Kiowa kokenli (Oklahoma'da yasayan bir kizilderili kabilesi) Amerikali roman, kisa oyku, deneme yazari ve sair Navarre Scott Momaday’in dogum yildonumu (27 Subat 1934)

“13 Kasim 1833'te gece yarisindan sonra sabaha giden ilk saatlerde dunya sonuna yaklasiyor gibiydi. Sonra gecenin sessizligi aniden bozuldu; muhtesem bir isigin parıltisi gokyuzunu kapladi. Oyle parlakti ki, insanlar onunla uykularindan uyandi. Saganak yagmur kadar hizli ve saganak yagmur kadar yogun yildizlar dusuyordu yeryuzune. Bazilari Zuhre yildizindan daha parlakti ve buyuklugunun de ayin buyuklugu kadar oldugu soyleniyordu.

Kiowa insanlarinin anisinda aslan burcundan gelen parlak goktaslarinin ozel bir yeri var. Bu goktaslari Kiowa takvimlerine giren ilk unsurlar arasindadir ve kabilenin zihninde tarihsel donemin baslangicini isaretler. Bir onceki yil Tai-me Osages kabilesinden bir grup tarafindan calindi; gerci sonradan iade edildi fakat onun kaybi tasavvur edilemeyecek bir trajediydi; ve 1837'de Kiowalar Birlesik Devletlerle ilk antlasmalarini yaptilar. Dusen yildizlar kadim duzenin ani ve siddet dolu cozulusunu sembolize ediyordu.” Yagmur Dagina Giden Yol

“During the first hours after midnight on the morning of November 13, 1833, it seemed that the world was coming to an end. Suddenly the stillness of the night was broken; there were brilliant flashes of light in the sky, light of such intensity that people were awakened by it. With the speed and density of a driving rain, stars were falling in the universe. Some were brighter than Venus; one was said to be as large as the moon.

That most brilliant shower of Leonid meteors has a special place in the memory of the Kiowa people. It is among the earliest entries in the Kiowa calendars, and it marks the beginning as it were of the historical period in the tribal mind. In the preceding year Tai-me had been stolen by a band of Osages, and although it was later returned, the loss was an almost unimaginable tragedy; and in 1837 the Kiowas made the first of their treaties with the United States. The falling stars seemed to image the sudden and violent disintegration of an old order.”

2. Italyan soprano Mirella Freni'nin dogum yildonumu (27 Subat 1935)

3. Clark Gable ve Claudette Colbert, 27 Subat 1935'de 7. Akademi Odullerinde ‘Bir Gecede Oldu’ (It Happened One Night) filmi ile En iyi Erkek ve En iyi Kadin oyuncu Oscar'i kazandilar.

4. Rus fizyolog, psikolog ve doktor Ivan Pavlov’un olum yildonumu (27 Subat 1936)

“Asla her seyi bildigini sanma. Gercekten cok bilgili olsan da, kendi kendine 'ben cahilim' diyebilecek cesaretin daima olmali. / Non pensare mai di sapere già tutto. E non importa quanto tu sia valutato, hai sempre il coraggio di dire a te stesso: sono ignorante.”

5. 27 Subat 1941’de duzenlenen 13. Akademi Odul toreninde, John Ford’un yonettigi Gazap Uzumleri (The Grapes of Wrath, 1940) filmi En Iyi Film; Ginger Rogers, Kitty Foyle filmi ile En Iyi Aktris; James Stewart, The Philadelphia Story (1940) filmi ile En Iyi Aktor Odulunu kazandi.

6. Olimpiyat Ilahisi'nin soz yazari Yunan sair Kostis Palamas'in olum yildonumu (27 Subat 1943)

Yildirim bu yil karakista
    gencligimden uzak atesten yoksun
    her an yikilacagimi sandim
    karla kapli yollarda.
    Ama dun Mart'in gulusuyle yureklendim
    eski patikalarla bulusmaya gittim,
    ve uzek bir gulden gelen hos kokuyla
    yasardi gozlerim.

This year’s harsh winter brought me to my knees,
    For it found me without youth and caught me without fire,
    And time and again as I walked the snowy streets,
    I felt I would fall and die.
    But yesterday, as I was encouraged by the laugh of march,
    And I went to find again the roads to the ancient sites,
    The first fragrance of a distant rose in my path
    Brought tears to my eyes.

Unutamadigim genclik yillarim
    deniz kiyisinda gecti,
    sig ve kimiltisiz denize yakin
    genis ve buyuk denize yakin.

Ve cicek acan yasam
    onumde belirince
    deniz kiyisindaki genclik yillarimin
    duslerini gorunce, fisiltisini duyunca

Yuregim ic gecirir hep ayni seslenisle:
    Yeniden yasayabilseydim
    sig ve kimiltisiz denize yakin
    genis ve buyuk denize yakin.

Ana gibi alinyazim ana gibi sevincim
    bir tek onu tanidim:
    Icimde tatli serili gol gibi bir deniz
    ve okyanus gibi acik ve buyuk.

Ve iste! dus onu yeniden tasidi
    yanibasima uykumun icinde
    sig ve kimiltisiz denizi
    genis ve buyuk denizi.

Ama beni ne yazik bir aci
    buyuk bir aci sariyor,
    yuregimin ilk carpisi sevgili deniz kizim
    sen bile dindiremedin bunu.

Neydi icimdeki firtina
    neydi o carpici ruzgar
    senin bile uyutamadigin dindiremedigin
    buyulu goruntu, deniz kiyisinda?

Soylenmeyen anlatilamayan aci
    buyuk acidir bu
    sonmeyen, genclik yillarimin
    cennetinde bile deniz kiyisinda.

My early unforgettable years I lived them
    close to the sea,
    there by the shallow and calm sea,
    there by the open and boundless sea.

And every time that my budding, early life
    comes back to me,
    and I see the dreams and hear the voices
    of my early life there by the sea,

you, oh my heart, feel the same old yearning:
    if I could live again,
    close to the shallow and calm sea,
    there by the open and boundless sea.

Was it really my destiny, was it my fortune,
    I haven’t met another
    a sea within me as shallow as a lake,
    and like an ocean boundless and big.

And, lo! In my sleep a dream brought her
    close again to me,
    the same there shallow and calm sea,
    the same there boundless and open sea.

Yet, thrice be alas! A grief was poisoning me,
    a powerful grief,
    a grief that you did not lighten, my dream
    of my great early love, my home by the sea.

What storm, I wonder, was raging in me,
    and what whirlwind,
    that couldn’t put it to rest, or lull it to sleep
    my wonderful dream of my home by the sea.

A grief that is unspoken, an unexplained grief,
    a powerful grief,
    a grief not quenched even within the paradise
    of our early life close to the boundless sea.

7. Amerikali roman yazari Kenneth (Milton) Grimwood'un (Dothan) dogum gunu (27 Subat 1944)

"Jeff bir aciklama aradi lakin basarili olamadi, en azindan biraz olsun anlamli bir aciklama. Gencken cok sayida bilimkurgu okumustu ama su durumu, karsilastigi zaman yolculugu senaryolarinin hicbirine benzemiyordu. Makine yoktu, deli ya da akilli bir bilim adami yoktu; ve merakla okudugu o romanlardaki karakterlerin aksine bedeni genc haline donusmustu. Sanki sadece akli yillar icinde bir atlama yapmis ve on sekiz yasindaki beyninin yerini isgal etmisti." Sil Bastan

"Jeff groped without success for an explanation, something that would make even the vaguest sort of sense. He'd read a fair amount of science fiction as an adolescent, but his current situation bore no resemblance to any of the time-travel scenarios he'd ever encountered. There was no machine, no scientist, mad or otherwise; and, unlike the characters in the stories he'd read so eagerly, his own body had regenerated to its youthful state. It was as if his mind alone had made the leap across the years, obliterating his earlier consciousness to inhabit the brain of his own eighteen-year-old self."

"Ihtiyacimiz olan, ihtiyacimiz olan sey... konusmak, diye dusundu. Birbirimizin gozlerinin icine bakip sunu soylemek: Yurumuyor. Hicbir sey, romantizm ya da tutku ya da gorkemli planlar. Hepsi bosa cikiyordu ve suclanacak hic kimse yoktu. Bu boyleydi, o kadar."

"We need, we need . . . to talk, he thought. To look each other straight in the eye and just say: It didn't work. None of it, not the romance or the passion or the glorious plans. It all went flat, and there's nobody to blame. That's simply the way it happened."

8. Italyan sair Attilio Bertolucci’nin oglu, yonetmen Bernardo Bertolucci’nin kardesi yonetmen Giuseppe Bertolucci’nin dogum yildonumu (27 Subat 1947)

Sayfa 3570/7020 İlkİlk ... 257030703470352035603568356935703571357235803620367040704570 ... SonSon

Yer İmleri

Yer İmleri

Gönderi Kuralları

• Yeni konu açamazsınız
  • Konulara cevap yazamazsınız
  • Yazılara ek gönderemezsiniz
  • Yazılarınızı değiştiremezsiniz
  •