Günaydýn hocam. Elbette çeþitli yöntemler yatýrýmcý profiline göre uygulanabilir/uygulanmalýdýr. Bu konuda sizinle hemfikirim. Burada paylaþýlmasýný da çok deðerli ve faydalý buluyorum. Buna katký olsun diye zaten yazmýþtým bir önceki mesajýmý, yanlýþ anlaþýlmak istemem.
Farklýlýklarýmýz, yaklaþýmlarýmýz, hayata bakýþýmýz ve hayatý okuma þeklimiz hepimizin yatýrým yönünü deðiþtiriyor. Bu çok normal. Aksi durumda herkes ayný hisseyi alýrdý, borsa diye bir þey de hayatýmýzda olmazdý, tükenirdi. Burada bence nedene odaklanmak lazým. Ýnsanlar neden farklý bir yöntem veya formül peþinde? Çok net deðil mi aslýnda, yatýrým yapmanýn amacýna hýzlý veya yavaþ ulaþabilmek. Aksi bir cevap bu iþin felsefesine uymayacaktýr diye düþünüyorum.
Örnek vermek gerekirse; insanlar neden dijital para birimlerini almayý tercih ediyor, bu bir yatýrým mý, yatýrým statüsüne koyacaksak bu yatýrýmý yaptýðýmýz o dijital metanýn bir bilançosu veya birini diðeriyle karþýlaþtýrabileceðimiz deðer yaratan bir durumu var mý, varsa bu bir yatýrým olabilir, yoksa buna nasýl bir isim vermek gerekir? Hayatýnýn hiçbir evresinde 1 tele bile bu kanala yatýrým yapmamýþ (taraftarý olduðum kulübe destek amaçlý ufak bir miktar fancoin almýþlýðým hariç) bir vatandaþ olarak, yatýrým yapmam gerekliliðine ikna edilmek istiyorum, bir türlü ikna olamýyorum, beni yaptýðým yanlýþtan döndürecek bir argüman elde edemiyorum. Önüme konan þeyler arasýnda teknik çizimler var, white paper denen güya ne olduðunu anlatan notlar var, baþka da bir þey yok. Ama yatýrýmcý profilime uyan ve sayelerinde keþfetmemi saðlayan bazý sektörlerin kapýlarýný ardýna kadar açýyor bana bu dijital para olayý.
1- Blokzincir yazýlým sektörü
2- Madencilik için gereken donaným saðlayýcý sektör
3- Yapay zeka yazýlým sektörü
4- Güvenlik yazýlým sektörü
5- Online alýþveriþ sektörü
6- Bu sektörlere yatýrým yapan sermaye havuzlarý, giriþim sermayesi fon ve þirketleri vs gibi.
Bu örneði, çeþitlendirmeden kastýn nasýl evrilebileceði ve baþka kapýlara da bakma gerekliliðini doðurduðunu ortaya koyabilmek için verdim. Baþka bir örnek daha vererek bu paragrafý bitireyim. Bana göre tarým sektörü her geçen saat dünya için çok daha büyük bir öneme sahip olacak ve bu durum sonsuza kadar devam edecek. Bu sektöre yatýrým yapmak bana göre harika. Ama nasýl? Hangi þirkete, sektör içinde hangi kanala, üretime mi, toptancýya mý, teknolojisini geliþtiren yazýlým firmasýna mý, daha da geniþletecek olursak hangi ülkeye vs gibi bir çok soru ardý ardýna gelir. Ayný yaklaþýmý ilaç ve týp sektörü için de sergileyebiliriz.
Bütün bu sorulara cevaplarý ararken binbir türlü yöntem ve analiz kullanýlabilir. Bunlarýn hepsi iyi ve kazandýran yöntem olmayabilir, aralarýnda hatalar üretecek yaklaþýmlar da olabilir. Ýþte burada geçmiþe dem vurmak gerekebilir, hangi yöntemler baþarýlý olmuþun analizini de yapmak, bir o kadar önemli hale gelir. Çok kafa karýþtýrmak istemiyorum, sade anlatmaya gayret ediyorum, bilmiyorum becerebiliyor muyum
Kontrolü kimsenin elinde olmadýðý bir piyasada olduðumuz için sanýrým bu çeþitlilik ortaya çýkýyor. 4-4-2 gibi basit bir taktikle "sürekli" maç kazanmak maalesef söz konusu olamýyor. En azýndan benim tecrübem bu yönde.
Sevgiler, saygýlar.
Yer Ýmleri