Tam olarak öyle değil En azından her seferinde değil.
Her bankanın bir FTP oran tablosu vardır. Şubeler buna "mevduat maliyeti" derler. Bu maliyetin şubelere yansıtılma şekli her bankada birbirine biraz benzer, ama bire bir aynı olmaz. örnekler:
1. Bir banka maliyeti 15.00 açıklar. Şube bunun ne kadar altından bağlarsa, fark kendine kar kalır. Bu sizin dediğiniz şekli... Eski zamanlarda, risksiz faiz oranları ile mevduat oranları arasındaki fark çok düşükken daha yaygın bir yöntemdi. Çünkü banka o orandan gelecek her parayı (elinde artarsa) piyasaya geri satabiliyordu. Repo oranı, yaklaşık eşittir, mevduat oranı... diyebilirsiniz bu tipolojiye. Şubenin en işine gelecek, kolay seçenektir. Hazine için de tam tersi.
2. Banka maliyeti 12.50 açıklar. Ayrıca, "zorunlu durumlarda 15.00'e kadar verebilirsiniz" der. Burada maliyet "oynaktır". Şube düşük bile bağlasa 12.50'nin üzerindeki her oranda maliyet de o orandır. Yani şubeye para bırakmaz. Ama her bağlanan mevduat bir artı olarak kaydedilir. Şube/MT performansını artıların sayısı belirler. Şubenin en işine gelmeyen seçenektir. Zira mevduatın parasal bir katkısı yoktur. Maliyeti birebir devralan Hazine için de tam tersi.
3. İlk iki seçeneğin melezi... Şubeye maliyet 12.50 verilir. Maksimum oran 15 olarak deklare edilir. 12.50'nin üzerindeki oranlarda şube zarar yazar, ancak zararın büyük kısmını şube degil iş kolu/kulvar bütçesi karşılar. "Merkezi arayıp oran almamız lazım" diyenlerin genelde mensubu olduğu tür de budur. Normalde eğer ünvanınız Tüpraş veya Botaş değilse, hazine telefonla oran vermez. Oranlar zaten haftalık olarak herkese iletilir... Burada aranan merkez, hazine değil iş kolu birimidir. örnek olarak bireysel portföyde belli bir müşteri için "Hangi orana kadar zarara razıyız" sorusu cevaplanmaya çalışılır. Bunu da günümüzde olabildiğince subjektiflikten çıkartıp bilimselleştirmek için istatistiki yöntemlere başvurulur. "Müşteri karlılığı", "Ortalama vadesiz mevduatı", "Ortalama para tutma süresi" gibi parametreler müşteriye verilecek ekstra oranı belirlemede kullanılır. Kimi bankalarda müşterinin analizi sonucu verilecek bu oran ekranda direkt karşılarına çıkar, MT'lerin hiç suya sabuna dokunmasına bile izin verilmez.
Yer İmleri