Alýntý Originally Posted by elma Yazýyý Oku
Ýki yýllýk sözkonusu gösterge tahvillerin en büyük alýcýlarýnýn, portföylerinde en fazla bulunduranlarýn kimler olduðu da dikkate alýnmalý. Ýþsizlik fonu, BES fonlarý ve özellikle BES devlet katký fonlarý ve kamu bankalarýnýn önemli aðýrlýðý varsa vade sonlarýna kadar tutacaklarýný, çok ihtiyaç olmadýkça vadelerinden önce satmakta acele etmeyeceklerini, ayrýca TCMB'nin likiditeyi arttýrýcý, parasal geniþlemeci tedbirleri ile birlikte gösterge tahvil faizlerinin bir süre daha baskýlanacaðýný düþünüyorum.
Ben de tam olarak bunu detaylýca anlatmaya çalýþmýþtým. Hatta BES çok büyük amaçla bu iþlev için kurulmuþ bir mekanizma. Sadece BES fonlarýnýn yaptýðý *rekabetçi olmayan* hamle sonucu baský belki 2-3 puandýr. Ýþsizlik fonu da keza ciddi oranda bu uðurda feda edilen bir fon.

Ekleme: Tcmb'nin gevþek para politikasý ile oluþan likiditenin tahvile kaymasý çok tehlikeli bir süreci baþlatabilir. O nedenle merkez bankalarý bu patikayý týkayýcý bazý önlemler almak isteyebilirler. Çünkü: Devlet borçlandýðý zaman bu borçlanma karþýlýnðýnda zorunlu karþýlýk ayrýlmýyor. Bu devlete verilmiþ çok büyük bir imtiyaz. Ama bu imtiyaz istismar edilirse geniþ para arzý üzerinde ciddi bir kontrol dýþý geniþlemeye neden olabilir. Merkez bankasýnýn da böyle bir tehlikeye yeþil ýþýk yakacaðýný sanmam. Örneðin bankalar mevduat ile borçlandýklarýnda ZK ayrýlýyor bu nedenle para arzý merkezin kontrolünün büyük ölçüde dýþýna çýkma ihtimali azalýyor.