
Originally Posted by
Sayilar10
Deva ilk çeyrekte pazarın çok üstünde bir büyüme gerçekleştirmişti. İkinci çeyrek pazarın altında kalsa da ilk yarı yıl toplamında sonuç olumludur. Geçen çeyrek için IQVIA'da yer alan satışlara dair analizim aşağıda:
Son çeyrekte Deva kutu olarak %5,11, TL olarak %2,87 pazar payı elde edebilmiş IQVIA verilerinde. Çeyreklere göre pazar payı gelişimi aşağıdaki gibidir.
2021-3 2021-6 2021-9 2021-12 2022-3 2022-6 2022-9 2022-12 2023-3 2023-6
Kutu 5,14% 5,28% 4,81% 4,85% 4,80% 5,02% 4,89% 5,23% 5,20% 5,11%
TL 2,68% 2,77% 2,65% 2,75% 2,67% 2,60% 2,50% 2,64% 3,15% 2,87%
Yılın ilk çeyreğinde yaşanan büyük pazar payı kazanımı sonrasında bu çeyrek kazanımlar tam olarak korunamamıştır. Özellikle TL bazındaki pazar payı son çeyreklerin en iyi ikinci çeyreği olarak kaydedilmiş olsa da gerileme belirgindir (sektörde dördüncülükten beşinciliğe) ve geçmiş trendlere göre de mevsimsel olarak değerlendirilemez. Kutu payındaki kaybın sınırlı olması bize pahalı ürünlerde kayıplar olabileceğine işaret etmektedir. Sektör geçen çeyreğe göre cirosunu korumuşken şirket yüzde 9 ciro kaybı yaşamıştır. Sektörde geçen çeyreğe göre yüzde 5,4 kutu kaybı varken (mevsimsellik) şirkette bu oran yüzde 7,3’tür. Analize yıllık olarak bakıldığında tablonun tamamen değiştiği ve şirketin çok başarılı bir yarı yıl geçirdiği öne sürülebilirse de bu çeyrekteki ivme kaybının önemli olma olasılığı da küçümsenmemelidir. Bu arada unutulmamalıdır ki Mart ayında düşük fiyatlı ilaçlara zam yapılmıştı. Deva ürün gamı sebebiyle bu artıştan en çok yararlanan firmalardan biri olmalıydı. Bu nedenle yaşanan TL pazar payı kaybı daha da dikkat çekici olmaktadır. Bu çeyrekte Deva’nın ortalama kutu fiyatı çok az da olsa gerileme kaydetmiştir. Sadece bu veri bile yüksek fiyatlı ilaçlarda kan kaybının önemli bir göstergesidir.
Sektörde gerek kutu gerek de TL bazında geçen çeyreğe göre beslenme/metabolizma ilaçları ön plana çıkarken mevsimsellik nedeniyle solunum ve enfeksiyon ilaçları pay kaybetmişlerdir. Kanser, kalp ve sinir sistemi ilaçları satışları pay olarak yatay seyretmiştir. Firma geçmiş yıllarda daha dengeli bir satış pastasına sahipken son üç çeyrektir başta Amoklavin olmak üzere artan antibiyotik payıyla dikkat çekmektedir. Burada pazardaki boşluğun başarıyla doldurulduğunu net bir şekilde görmek mümkündür. Nitekim geçmişte sadece kış aylarında önde olan bu grup artık şirket için tüm dönemlerde en önemli ciro kaynağı haline gelmiştir. Birim fiyatların düşüklüğüne karşın şirket marjlarda ve kâr yaratmakta başarılı seyrini sürdürmüştür. Ancak satış dağılımında onkoloji ürünlerinin geride kalması şirketin gelecek planları (yüksek tutarlı solid onkoloji yatırımı) açısından negatiftir.
İçinde bulunduğumuz dönem antibiyotik satışlarının en düşük pay aldığı dönemdir. Deva için de genelde TL pazar payında yıl dibinin görüldüğü dönemdir. Dolayısıyla üçüncü çeyrekte pazar payı büyümesi kaydedilirse Deva'nın ürün karmasının kendini tekrar ispatı olacaktır.
Yer İmleri