ABD'de Ford ve GM yakın şekilde fiyatlandırılıyor ama GM'in geçmişinde bir kurtarılma olduğu gerçeği hafızalarda. TH'nin dediği gibi bizim Frotoya göre çok düşük çarpanlardan işlem görüyorlar. VW ve Stellantis ise ayrı bir konu, bunları birbiriyle karıştırmayın. Toyota ise EV harici otomotiv sektörünün spesifik vakası. Gene iş makineleri ve traktör üreticileri de otomotivden farklı, kendi içinde bile ayrışmış durumda.
ABD ve Avrupa'daki üreticilerle Froto arasında farklar ucuz iş gücü ve çok yüksek ihracat oranı. İşçilik bizim ekonomimiz ve paramızın zayıflığından beslenirken gene de ABD standardında araç üretecek insan kaynağını da sağlayabiliyoruz. Froto hiç kapasite artırmadan ve sabit giderleri pek yükselmeden, yerel parada değer kayıpları sayesinde kar marjını katlama şansına sahip ve bu hep oluyor. Romanya yatırımı ise bu avantajı sınırlamış olabilir. İhracat pazarlarına erişim Froto'ya Ford ailesi tarafından verilen bir ayrıcalık ve piyasa değeri bunu yansıtıyor. Maliyet avantajına bağlı yüksek kar marjı da ayrı bir avantaj ve piyasa bunun da farkında. Ayrıca bizim borsa da iyi yatırım seçeneği de sınırlı olduğundan ilave talep değerleme oranlarını yükseltebiliyor. Parası bizim kadar değer kaybeden ülke sayısı bir elin parmaklarını geçmezken Froto gibi dövize endeksli yatırımların çarpanlarının yüksek olması normal. Herhangi bir şehirdeki herhangi bir apartman dairesinin çarpanları bile yüksek
Ford ve GM ile VW ve Stellantis karşılaştırması biraz yanıltıcı zira Amerikan markaları binekten ziyade ticari araç ve pick-up'da iyi pazarlara sahip ancak karlılık tüm segmentlerde çok parlak değil, EV ise tam facia. Giderler ve rekabet burada belirleyici ama önemli bir konu da adını andığım şirketlerin hiçbirisinin bir büyüme beklentisi olmaması. Kamu kurumlarına yatırım kurallarının geçerli olduğu türden fırsatlar...
Yer İmleri