Alıntı Originally Posted by sar Yazıyı Oku
Sn.Aleksandr;

Temel Kotil 22 nisan 2020'de yaptığı açıklamada, Gökbey helikopterlerde teslimatların 29 ekim 2021 tarihinde başlayacağını ve bu tarihte gecikme olmayacağını söylemiş. 22 Nisanda Covid19 salgınının yükseliş zamanıydı. Ona rağmen gecikme olmayacak demiş....

Daha önceden Gökbey helikopterlerde özgün tasarım yerli motorların kullanılacağı açıklandığına göre motor geliştirmede oldukça yol alınmış diyebilir miyiz?

Temel Kotil motor için de TEİ oldukça iyi bir iş çıkardı demiş. TEİ TS1400 motor hakkında 1600 BG sınıfı diye bahsetmiş. Motor gücü artmış demek ki....

https://www.c4defence.com/Arsiv/koti...lebilir/9775/1


Gökbey helikopterlere dişli kutusu için geçen sene kasım ayında Alp havacılık ile sözleşme imzalanmış...
https://www.c4defence.com/Arsiv/gokb...i-disli/9001/1

Motor olayında sarkma olursa Gökbey'in ilk teslimatlarında Ataklar'da halihazırda kullanılan motorlar kullanılacak herhalde...
Merhaba Sn. Sar

Motor geliştirme projesi uzun soluklu olup, faz faz gerçekleşiyor. Daha önce yazıştığımız üzere ilk aşama "çekirdek motor" kısmı tamamlandı.
Sonrasında sırasıyla prototip motor, olgun motor ve sertifikalı motor gibi aşamalar var. Bu aşamalar tamamlanana kadar dediğiniz gibi LHTEC-CTS800·4AT ile devam edilecek. Zaten TAI'nin sitesinde de bu motorun kullanılacağı bilgisi mevcut. Sözleşme şubat 2017 olup, Sertifikalı TEİ motorunun beklenen teslim tarihi yanlış hatırlamıyorsam 2024-2025 arası (2 yıl çekirdek motor + 4.5 yıl prototip + 1.5 yıl sertifikasyon, yaklaşık 8 yıl civarı bir süre biçilmişti). 2021'de Gökbey seri üretime başlayabilirse en az 3-4 yıl LHTEC ile üretimler gerçekleşecek gibi durmakta. Zaten 10 adet sipariş var ve her birinde bir çift kullanılacak.

Bu motorun, export lisans sorununu çözebilmek adına Atak heliikoptere takılması, ve ileride daha da geliştirilip Atak 2'ye de takılması gündemdeydi.

Dişli/transmiyon konusuna gelirsek Alp Havacılık ile “Aksesuar Dişli Kutusu†üretiminde anlaşılmış.
Bunun dışında tüm tasarım TAİ'ye ait olmakla birlikte, ana rotor transmisyon ve kuyruk rotor dişli kutusunun üretilmesi var. Bu konuda bir ara Alman ZF firmasının da adı geçiyordu. Sonradan işler değişti heralde ve test helikopterlerine takılanların TAİ yerli üretim olduğunu beyan etti.