orta koridorunu güçlendirecek yeni bir adım atılmış oldu. Kırgızistan’ı da içine dahil edecek demiryolunun maliyeti 4 milyar dolar civarında olacak ve Kırgız hattı yaklaşık 280 km uzunluğunda olacak. Kuzeyden-güneye bir doğrultuda Torugart’ı Celalabad’a başlayacak olan hat, aynı+
zamanda Çin ile Avrupa arasındaki ulaştırma mesafesini 900 km ve 8 gün kısaltacak. Kamu ve özel işbirliği çerçevesinde inşa edilecek rota, Kırgızistan’ın daha kalabalık kuzey bölgesini de içereceği için Bişkek projeye sıcak baktı. Özbekistan’dan Türkmenistan’a, oradan İran’a ve +
Türkiye’ye varması planlanan demiryolu ağı özelinde Çin’in maddi ve teknik desteği doğal olarak ön plana çıkacak. Rusya, yani Kuzey koridorunu by-pass ettiği için Moskova destek vermiyor. Fakat Ukrayna’daki durum nedeniyle fazlaca ses de çıkarmadı. Ancak Orta Asya ülkelerinin +
kendisinden uzaklaşması daha net bir hal aldığı ve Çin de bu boşluğu kullandığı için Rusya’da uzun vadeli bir tedirginlik söz konusu. Askeri/siyasal baskının kırıldığı anda Çin’in bölge genelinde ekonomik/teknolojik gücü ve etkinliği ağır basmaya başladı. Türkiye de bu hattın +
batı ucu olarak, ‘orta koridorun’ avantajından yararlanacak gibi görünüyor. Çin ve Türk liderlerin Şanghay İşbirliği Örgütü ekseninde yaptıkları görüşmeler ve gelen açıklamalar/haberler bunu doğrular nitelikte.
Yer İmleri