Otomotiv sektöründe ciddi bir dönüşümün içindeyiz. Avrupalı üreticiler ciddi bir stratejik hata yaparak emisyon regülasyonlarını ve hedeflerini sektörün durumunu tam anlamadan hızlı bir şekilde değiştirmeye çalıştılar ve çinli üreticilerin (+Tesla) önünü açtılar. Mevcut şartlarda elektrikli binek araçlarda avrupalı üreticilerin Çin araçları ve Tesla ile maliyet ve karlılık açısından rekabet etmeleri çok zor. Çindeki üreticilerin de bir kısmı belki silinecek ancak unutmamak gerekir ki Çin de sektör devlet tarafından da kontrol ediliyor ve sübvanse ediliyor dolayısı ile oradaki üreticiler zarar etse ve hatta iflas durumuna gelse bile devlet sektörün tamamına etki etmesine izin vermeden gerekirse şirketleri merge ederek durumu devam ettirir. Şu anda ticari araç harici segmentlerde Çin hakimiyeti kurulmaya başladı ve bu şekilde de devam edecek. Çinli üreticilerin dikey entegrasyon becerisi (BYD) ve scale ekonomi avantajı da düşünüldüğünde bu süreç belki çok hızlı olmayacak ancak şu anda görünen bunun kaçınılmaz olduğu yönünde.
Bunun üzerine otomotivde global yaşanan sıkıntılar (enflasyon, resesyon vs.) ek olarak geliyor ve 2025 te de (en azından 1Ç itibarı ile) böyle devam edecek gibi görünüyor.
DOAS ın TR özelindeki avantajı güçlü marka algısı ve tüketici alışkanlığı. Ancak bunun değişmesi çok zor değil dolayısı ile temkinli olmakta fayda var.
Taşımaya devam ediyorum ancak ekleme yapmak için 3Ç sonuçlarını mutlaka görmek gerektiğini düşünüyorum.